kunst_head_po

NADENKEN

web_nadenken_wOp deze pagina kunt u werkvormen vinden die gericht zijn op de leeractiviteit: NADENKEN, dat kan reflecteren op jezelf, op de maatschappij of op de wereld zijn.

 

 

Groep 1, 2 of 3

Groep 4, 5 of 6

Groep 6, 7 of 8

  • Kleding met een boodschap. Doelgroep: groep 8. Duur: 45 – 60 minuten. Wat? Kritisch kijken naar kleding met een boodschap. Hoe? Inzoomen, uitzoomen en hardop denken. Waarom? Door kritisch naar een show van Louis Vuitton te kijken en hardop te denken ontdekken de leerlingen wat je kan vertellen met mode. Door dit inzicht te koppelen aan werk van Yinka Shonibare wordt kritisch denken gestimuleerd en inzicht verdiept.
  • IMAGINEIMAGINE leert leerlingen creatief te denken en te doen, en leert hen nadenken over de hedendaagse kunst in de wereld van nu. IMAGINE is een kunsteducatie project van Fundament Foundation, is gratis te downloaden na registratie. Doelgroep: groep 8. Duur: kan aangepast worden op de eigen wensen van de docent.
    Wat? IMAGINE bestaat uit subthema’s zoals 2: Werelden; 3: Imagine; 4: Indrukwekkend? deze zijn geschikt als losse opdrachten. Subthema’s 5: Verschrikkelijk mooi; 6: Grenzeloze idealen en 7: Kritiek zijn geschikt als verrijkings-lesmateriaal. Subthema’s 8: Durven bedenken; 9: De uitdaging en 10: Samenwerken zijn ook te gebruiken bij andere praktijkopdrachten. Voor registratie en downloaden door docenten: http://www.fundamentfoundation.nl/educatieHoe? In IMAGINE wordt er onderzocht hoe kunst je op een andere manier laat kijken, toekomstbeelden schetst en je leert niet baIMAGINE leerlingenboekjeng te zijn voor het onbekende. Het lesmateriaal voor leerlingen bestaat uit een interactieve pdf IMAGINE.  Een ‘logboek’ bevat bijbehorende opdrachten. Ook is er docentenmateriaal ontwikkeld: een Powerpoint-pdf die voor klassikale toepassing gebruikt kan worden en een docentenhandleiding met zowel een beknopte als een uitgebreide toelichting. IMAGINE is mede gebaseerd op de leerdoelen van ‘Hybride Kunsteducatie’. Waarom? Het project IMAGINE onderzoekt het unieke vermogen van kunstenaars om maatschappelijke ontwikkelingen te duiden, erop te reageren en te reflecteren. Kunst versterkt de samenleving door betekenis te geven, nieuwe onverwachte visies en inzichten te verbeelden of door mensen te verbinden. Kunst zit niet in een ivoren toren maar staat midden in de samenleving. De rol van kunst is een andere dan bijvoorbeeld die van de wetenschap, de politiek of maatschappelijke organisaties, zoals Amnesty International of Greenpeace. Kunst zorgt niet voor revoluties, maar zorgt er wel voor dat je op een andere manier naar de wereld om je heen gaat kijken. 
MENU