kunst_head_po

VOELEN

web_voelen_wOp deze pagina kunt u werkvormen vinden die gericht zijn op de leeractiviteit: VOELEN (inleven, aanvoelen, verkennen en verdiepen)

 

 

Groep 1, 2 of 3

  • Welk-beeld-weg? BLIJ: Doelgroep: groep 2 of 3. Duur: ca. 20 minuten. Wat? Leerlingen kijken klassikaal naar een reeks van drie verschillende afbeeldingen. Hoe? Een aantal leerlingen kiest om de beurt welk beeld zij weg zouden doen uit de reeks en zij leggen uit waarom zij voor dat beeld kiezen. Waarom? Door leerlingen om de beurt hun argumenten te laten geven, leren zij naar elkaar te luisteren, zich in te leven in een ander perspectief en leren zij hoe in kunst een gevoel uitgedrukt kan worden.
  • Welk-beeld-weg? DROEVIG: Doelgroep: groep 2 of 3. Duur: ca. 20 minuten. Wat? Leerlingen kijken klassikaal naar een reeks van drie verschillende afbeeldingen. Hoe? Een aantal leerlingen kiest om de beurt welk beeld zij weg zouden doen uit de reeks en zij leggen uit waarom zij voor dat beeld kiezen. Waarom? Door leerlingen om de beurt hun argumenten te laten geven, leren zij naar elkaar te luisteren, zich in te leven in een ander perspectief en leren zij hoe in kunst een gevoel uitgedrukt kan worden. 

Groep 4, 5 of 6

  • Gevoellijnen_For the birds: Doelgroep: groep 5 of 6. Duur: ca. 30 tot 45 minuten. Wat? Leerlingen leven zich in in een van de twee hoofdpersonen. Hoe? Leerlingen tekenen lijnen in een grafiek die het gevoel van de hoofdpersoon uitdrukken daarna wisselen zij uit met andere leerlingen en denken zij na over de manier waarop gevoel in beeld uitgedrukt is. Waarom? Leerlingen leren zich verplaatsen in de emoties van een andere figuur of persoon. Zij leren emoties waarnemen en begrijpen (in film) en denken erover na samen met andere leerlingen.
  • Filmmuziek en emoties Doelgroep: groep 5 of 6. Duur: ca. 30 minuten. Wat? Kijken, denken, delen uitwisselen & kritisch luisteren en reflecteren. Hoe? Aan de hand van vier emotiekaartjes en zelfportretten van Rembrandt verbinden leerlingen woede, angst, vreugde en verdriet aan acht instrumentale muziekfragmenten uit diverse films. Waarom? Door verbanden te leggen tussen muziek, beeld en gevoel leren leerlingen kritisch luisteren.

Groep 6, 7 of 8

  • Emotie in kunst Doelgroep: groep 7 of 8. Duur: ca. 30 minuten. Wat? Leerlingen leggen een link tussen emoties en kunst. Door emotionele beelden uit een animatiefilm te vergelijken met emoties in schilderijen. Hoe? Het identificeren en uitleggen van emotie in kunst door dialogisch leren. Leerlingen analyseren de beelden en geven aan waardoor een bepaalde emotie wordt opgewekt. Waarom? Goed leren kijken en inleven, en dit samen bespreken, helpt het intensiever kijken en het begrijpen van beeldtaal.
  • Schrijf het vervolg. Doelgroep: groep 6,7 of 8. Duur: 30 minuten. Wat? De leerlingen schrijven een scène gebaseerd op een kunstwerk uit de zeventiende eeuw naar keuze. Hoe? De leerlingen moeten goed kijken en zich inleven in de afgebeelde figuren en de tijdsperiode. De andere leerlingen moeten vervolgens raden welk verhaal bij welk schilderij hoort en hun keuzes onderbouwen. Waarom? Goed leren kijken en inleven, en dit samen bespreken, helpt het intensiever kijken en het begrijpen van beeldtaal en prikkelt de creativiteit.
MENU